Akku vásárlás
Akkumulátor vásárlási tanácsok
Milyen paraméterek alapján döntsünk?
Az akkumulátorokról:
Varázsszem: Egy rendkívül érdekes és haszontalan dolog, amiről a gyártók kezdenek is leszokni végre. Miért haszontalan? Mert csak egyetlen cella állapotáról tudat minket. Ettől még akár bármelyik 5 másik cella hibás lehet. Jó megoldás lenne, ha mind a hat cellára felszerelnék, de ennek anyagi hátrányai lennének. Tehát nem szükséges.
Fogantyú: Enélkül egy akku mozgatása kínkeserves, vagy lehetetlen dolog, mert az autók többségében szűk tárolórekeszbe kell azt helyezni. Tehát szükséges.
Ár: A rendelkezésünkre álló kínálatból mindig a legjobbat válasszuk ki, anyagi lehetőségeinket figyelembe véve, de nem alárendelve.
Márka: Célszerű olyan gyártók termékeit választani, amelyek valódi gyártók és nem csupán a nevüket adják egy termékhez. Erre azért van szükség, hogy az eladott termékekkel kapcsolatban esetlegesen felmerülő garanciális problémák tapasztalatait beültethessék a gyártásba is. Így fejlődik a technológia és javul a termék. Valamint egy valódi gyártó tisztában van azzal, hogy egy akkumulátor probléma gyártói vagy üzemeltetési okból jön létre, így egy esetleges meghibásodáskor nem állít a vevő elé akadályokat egy termék garanciális cseréjéhez, ha az gyártási hibából fakad.
Fizikai tulajdonságok:
Miután behatároltuk az anyagi helyzetünket és megtaláltuk a megfelelő akkumulátor márkát, már csak a megfelelő fizikai tulajdonságú akkumulátort kell tudnunk kiválasztani a következő paraméterek alapján:
- Akkumulátor méret: Fontos, hogy egy autóba az oda tervezett méretű (és kapacitású) akkumulátort vásároljunk! Ez a hosszúság, szélesség és magasság szempontjából értendő. Kisebbet semmilyen körülmények között ne válasszunk, mint amit a gépkocsi gyártója javasol! A magasságot sem célszerű változtatni. Rögzítési szempontból sem mindegy mert pl. európai kivitelnél két standard létezik, az egyik a 190mm magas, a másik a 175mm magas. A magasabb helyére mindig tudunk alacsonyabbat választani, de csak akkor, ha a rögzítési megoldás ezt támogatja. Alacsonyabb helyére magasabbat csak akkor szabad venni, ha nem korlátozza a csere lehetőségét a szabad magasság hiánya (nem okoz zárlatot a szabadon álló pólus) és rögzíthető marad az akkumulátor.
- Akkumulátor feszültség: Korábban még 6V-os névleges feszültségű akkumulátorokkal is találkozhattunk, de 2011-re szinte teljesen általánossá váltak a 12V-os rendszerek. Ám az autógyártók a gépkocsik egyre növekvő elektromos igényeit a magasabb feszültségű rendszerekkel gondolják megoldani. 10 év múlva már akár 48V-os rendszerekkel is találkozhatunk az utakon.
- Akkumulátor polaritás: Mit is jelent a jobb illetve bal pozitív kifejezés? Ha szemben áll velünk az akkumulátor (tehát a felénk eső oldalán van mindkét elektródája) akkor, ha jobb oldalon van a pozitív saru, „jobb pozitívos”, ha bal oldalon, „bal pozitívos” akkumulátorról beszélünk. Általánosan elmondható, hogy az európai autógyártók a „jobb pozitívos”, ezzel szemben a japán gyártók a „bal pozitívos” rendszereket részesítik előnyben. A pólusok kialakítása 98%-ban normál kivitelű, a maradék esetekben vékony (pl. japán kis akkumulátorok) illetve csavaros (pl. Ford egyes típusai) megoldású lehet. - Akkumulátor kapacitás: Az akkumulátor kapacitását Ah-ban (amperóra) adják meg a gyártók. Ez a mérőszám megmutatja, hogy az akkumulátorunk mennyi energiát képes tárolni, pontosabban szolgáltatni egy órán keresztül. Tehát egy általános 45Ah kapacitású akkumulátort 10A folyamatos terhelés mellett, - utántöltés nélkül - 4 és fél óra alatt merül ki teljesen.
- Akkumulátor indítóáram: Ettől az adattól függ, hogy betudjuk -e indítani az autónkat, vagy sem! A gyártók többsége ma már csak az EN normát tünteti fel, régebben SAE, DIN és akár MSZ szerint is megadtak mérhető értékeket indító áramhoz. Ettől a paramétertől függ, hogy milyen akkura van szükségünk, minden mást ennek kell alárendelni. Ha az akkumulátorunknak nincsen meg a megfelelő mértékű indító árama akár töltési hiányosságból, akár azért, mert a gyárilag előírtnál kisebb kapacitású akkumulátorunk van, nem fog indítani. Az autógyártók amikor meghatározzák, hogy milyen akkumulátort kell elhelyezni a gépkocsiban, figyelembe veszik, hogy hány cm3-es a motor, hogy az benzines -e vagy dízel. Egy benzines motor indításához sokkal kevesebb energiára van szükség, mint egy dízelhez. A dízel motorokhoz leggyakrabban 72, 80 és 100Ah akkumulátorokra van szükség a motor méretétől és a gépkocsi felszereltségétől függően. A benzines motorokhoz 35-100Ah-ig terjed a paletta, de például egy 100Ah akkumulátor sokkal nagyobb benzines motort forgat meg, mint dízelt.
Hol vásároljunk?
Az üzlet kiválasztásánál a legfontosabb kérdések: 'Mi lesz, ha esetleg az akkumulátorunk meghibásodik?', 'Vállal -e az üzlet írásos garanciát?', "Mit kell tennem, hogy egy garanciális eljárás lefolyhasson?", "Átveszik -e térítés mentesen a régi akkumulátoromat?" Mindenképpen autóalkatrész kereskedelemmel foglalkozó céget javasolnék! El kell felejteni az ismeretlen internetes áruházakat, a hipermarketeket. Olyan helyen kell vásárolni, ahol képesek az „álló” akkumulátorokat kezelni, és gondozni, az állás közbeni szulfát képződéstől megóvni, vásárláskor az akkut a megfelelő töltöttségi szinten átadni. A helyszínen, vagy központilag, de foglalkoznak teljes körű akkumulátor garanciális ügyintézéssel.
Mit kell tennünk ahhoz, hogy elégedettek legyünk egy akkumulátor vásárlása esetén :
Megfelelő helyen vásároljunk!
Megfelelő márkát válasszunk!
Ügyeljünk a megfelelő paraméterek kiválasztására! Ezek minimálisan a fizikai méret, polaritás, kapacitás, indítóáram.
Tartsuk be a jótállási jegyben foglalt feltételeket! Ez gyártónként változhat.
Tartsuk be a tárolási szabályokat! Tartsuk karban az akkumulátorunkat!